Jump to content

A Foolish Article By Kala Afghana


Bijla Singh
 Share

Recommended Posts

My purpose of posting this article is not to support its contents or the writer but show the readers how Kala Afghana is attacking Sikhi vehemently. Read it and think about how foolish this all sounds and how cleverly he is attacking our roots.

ਸਮਾਧਾਨ ਗੋਚਰੇ ਕੁੱਝ ਸ਼ੰਕੇ

ਸਿੱਖੀ ਦੀ ਚੜ੍ਹਦੀ ਕਲਾ ਵੇਖਣੀ ਲੋਚਦੇ ਗੁਰਮੁਖ ਸੱਜਣ ਜੀਓ!

ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਜੀ ਕਾ ਖ਼ਾਲਸਾ। ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਜੀ ਕੀ ਫ਼ਤਹਿ ॥

ਸੰਸਾਰ ਤੋਂ ਚਲਾਣੇ ਦਾ ਹੁਕਮ ਆ ਜਾਣ ਤੋਂ ਪਹਿਲਾਂ, ਨੌਵੀਂ ਪੁਸਤਕ ਵੀ ਲਿਖ ਸਕਾਂ? ਇਹ ਸੱਧਰ ਪੂਰੀ ਕਰ ਲੈਣ ਲਈ ਯਤਨਸ਼ੀਲ ਬਹੁਪੱਖੀ ਖੋਜ-ਵਿਚਾਰਾਂ ਸਮੇ ਅਵੱਲ਼ੀ ਦੁਬਿਧਾ ਨੇ ਆ ਘੇਰਿਆ ਹੈ। ਕਲਮ ਰੋਕੀ ਬੇਚੈਨ ਬੈਠੇ ਨੇ ਗੁਰਦੇਵ ਜੀ ਦੇ ਇਸ ਪਾਵਨ ਫ਼ੁਰਮਾਨ ਨੂੰ- “ਹੋਇ ਇਕਤ੍ਰ ਮਿਲਹੁ ਮੇਰੇ ਭਾਈ ਦੁਬਿਧਾ ਦੂਰਿ ਕਰਹੁ ਲਿਵ ਲਾਇ”॥ ਦੁਬਿਧਾ ਦਾ ਸਮਾਧਾਨ ਜਾਣਿਆ ਤਾਂ ਇਸ E.Mail ਦੁਆਰਾ ਤੁਹਾਡੀ ਗੁਰਮੁਖਾਂ ਦੀ ਇਕੱਤ੍ਰਤਾ ਵਿੱਚ ਹਾਜ਼ਰ ਆ ਹੋਇਆ ਹਾਂ ਜੀ। ਹੇਠ ਲਿਖੇ ਸ਼ੰਕਿਆਂ ਨੂੰ ਪੜ੍ਹ ਵਿਚਾਰ ਕੇ ਆਪ ਜੀ ਦੀ ਜੋ ਵੀ ਰਾਏ ਬਣੇ ਬਿਨਾ ਦੇਰੀ ਤੋਂ ਦਾਸਰੇ ਤੱਕ ਪੁਚਾ ਦਿਉ ਤਾਂ, ਬੜਾ ਜ਼ਰੂਰੀ ਇਤਿਹਾਸਕ ਮਸਲਾ ਹੱਲ ਕਰ ਲੈਣ ਵਿੱਚ ਆਪ ਜੀ ਦੀ ਇਹ ਅਨਮੋਲ ਸਦਾ ਸ਼ਾਦ ਰਹੇਗੀ। ਸਮਾਧਾਨ ਗੋਚਰੇ ਸ਼ੰਕੇ ਦਾ ਕਰਮਵਾਰ ਵੇਰਵਾ ਇਸ ਪ੍ਰਕਾਰ ਹੈ:-

1- ਇਤਿਹਾਸਕਾਰਾਂ ਨੇ ‘ਸਮਰਾਟ ਅਕਬਰ` ਨੂੰ ਬੜਾ ਖੁਲ੍ਹ ਦਿਲਾ ਅਤੇ ਸਾਰੇ ਧਰਮਾ ਨਾਲ ਸਾਵਾਂ ਸਲੂਕ ਕਰਨ ਵਾਲਾ ਬੜਾ ਚੰਗਾ ਸ਼ਾਸਕ ਦਰਸਾਇਆ ਹੋਇਆ ਹੈ। ਪਰ ਤੰਗ ਦਿਲ ਬ੍ਰਾਹਮਣ ਅਤੇ ਇਸਲਾਮ ਦੇ ਕੱਟੜ ਮੌਲਾਣਿਆਂ ਵਲੋਂ ਨਿੱਤ ਦੀਆਂ ਸ਼ਕਾਇਤਾਂ ਕਾਰਨ ਉਸ ਹਰਮਨ ਪਿਆਰੇ ‘ਸਮਰਾਟ ਅਕਬਰ` ਨੇ ਵੀ ਗੁਰੂਬਾਣੀ ਦੀ (ਗੁਰੂ ਅੰਗਦ ਦੇਵ ਜੀ ਦੇ ੬੩ ਸਲੋਕਾਂ ਸਮੇਤ ਸਤਿਗੁਰੁ ਨਾਨਕ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਅਤੇ ਗੁਰੂ ਅਮਰਦਾਸ ਜੀ ਰਚਿਤ) ਗੁਰਬਾਣੀ ਪੇਸ਼ ਕਰਨ ਲਈ ਗੂਰੂ ਅਮਰਦਾਸ ਜੀ ਵਲ ਦੋ ਵਾਰ ਸ਼ਾਹੀ ਫ਼ੁਰਮਾਨ ਭੇਜਿਆ। ਬਾਬਾ ਜੇਠਾ ਜੀ (ਗੁਰੂ ਰਾਮਦਾਸ ਜੀ) ਨੇ ਦੋਵੇਂ ਵਾਰ ਦਿੱਲੀ ਦਰਬਾਰ ਵਿੱਚ ਪੁੱਜ ਕੇ ਸਮਰਾਟਵ ਅਕਬਰ ਦੀ ਤਸੱਲੀ ਕਰਾ ਦਿੱਤੀ। ਕੱਟੜ ਮੌਲਾਣੇ ਤੇ ਤੰਗ ਦਿਲ ਬ੍ਰਾਹਮਣ ਚੌਧਰੀ ਅਕਬਰ ਕੋਲੋਂ ਆਪਣੀ ਮਰਜ਼ੀ ਦਾ ਕਾਰਾ ਨਾ ਕਰਵਾ ਸਕੇ ਤਾਂ ਉਨ੍ਹਾਂ ਨੇ ਅਕਬਰ ਦੇ ਬੇਟੇ ਸਲੀਮ ਨੂੰ ਗੁਰੂ-ਘਰ ਵਿਰੁੱਧ ਭੜਕਾਉਣਾ ਆਰੰਭ ਕਰ ਦਿੱਤਾ।

2- ਜਦ ੧੬ ਅਕਤੂਬਰ ਸਨ ੧੬੬੦ ਨੂੰ ਅਕਬਰ ਇਸ ਸੰਸਾਰ ਤੋਂ ਵਿਦਾ ਹੋ ਗਿਆ ਤਾਂ ਧਰਮ ਦੇ ਚੌਧਰੀਆਂ ਦੀ ਸਹਾਇਤਾ ਨਾਲ “ਜਹਾਂਗੀਰ-ਰੂਪ ਸਲੀਮ” ਦਿੱਲੀ ਦੇ ਤਖ਼ਤ ਦਾ ਮਾਲਕ ਬਣ ਬੈਠਾ। ਮਹਾਂਨ ਕੋਸ਼ ਦੇ ੪੯੭ ਸਫ਼ੇ ਦੀ ਟੂਕ ਵਿੱਚ ਭਾਈ ਕਾਨ੍ਹ ਸਿੰਘ ਜੀ ਨੇ ਇਸ ਦਾ ਪੂਰਾ ਨਾਮ- ‘ਨੂਰਉੱਦੀਨ ਮੁਹੰਮਦ ਜਹਾਂਗੀਰ ਗ਼ਾਜ਼ੀ` ਲਿਖਿਆ ਹੈ। ਗੁਰੂ ਅਰਜਨ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਵਿਰੁੱਧ, ਜਹਾਂਗੀਰ ਦੇ ਅੰਦਰ ਚਿਰਾਂ ਤੋ ਸੁਲਘ ਰਹੇ ਸਾੜੇ-ਭਾਂਬੜ ਦੇ ਦਰਸ਼ਨ। ਕਲਮ, ਭਾਈ ਕਾਨ੍ਹ ਸਿੰਘ ਜੀ ਨਾਭਾ ਦੀ - ਗੁਰੂ ਅਰਜਨ ਦੇਵ ਜੀ ਨਾਲ ਨਰਾਜ਼ਗੀ ਦਾ ਕਾਰਨ ਜਹਾਂਗੀਰ ਨੇ ਖ਼ੁੱਦ ਅਤੇ ਲੋਕਾਂ ਨੇ ਭਾਵੇ ਜਹਾਂਗੀਰ ਦੇ ਪੁੱਤਰ ਖ਼ੁਸਰੋ ਦੀ ਬਗ਼ਾਵਤ ਦਾ ਢੁੱਚਰ ਘੜਿ ਲਿਆ ਹੈ ਪਰ- ਇਤਿਹਾਸ ਦੀ ਡੂੰਘੇ ਖੋਜ ਤੋਂ ਪਤਾ ਲੱਗਦਾ ਹੈ ਕਿ ਜਹਾਂਗੀਰ ਦਾ ਵਿਰੋਧ ਕੇਵਲ ‘ਮਜ਼ਹਬੀ ਤਅੱਸਬ` ਹੀ ਸੀ। ਜਹਾਂਗੀਰ ਨੇ ਤਖ਼ਤ ਤੇ ਬੈਠਣ ਲੱਗਿਆਂ ‘ਪ੍ਰਣ`-Vow- ਧਾਰਨ ਕੀਤਾ ਸੀ ਕਿ “ਮੈਂ ਮਜ਼ਹਬ ਇਸਲਾਮ ਦੀ ਹਮਾਯਤ ਅਤੇ ਰੱਖਿਆ ਕਰਾਂਗਾ”- ਸੋ ਇਸ ਨੇ ਕੱਟੜ ਮੁਲਾਣੇ ਪਾਸ ਰੱਖ ਕੇ ਇਸ ਵਿੱਚ ਸਫ਼ਲਤਾ ਪ੍ਰਾਪ ਕੀਤੀ ਅਤੇ ‘ਗ਼ਾਜ਼ੀ` ਕਹਾਇਆ ਗੁਰੂ ਅਰਜਨ ਦੇਵ ਜੀ ਦਾ ਪ੍ਰਭਾਵ ਅਤੇ ਸਿੱਖ ਧਰਮ ਦਾ ਮੁਸਲਮਾਨਾਂ ਤੇ ਅਸਰ ਵੇਖਕੇ ਜਹਾਂਗੀਰ ਤੋਂ ਜਰਿਆ ਨਾ ਗਿਆ। ਇਹ ਗੱਲ ਉਸ ਨੇ ‘ਆਪਣੇ ਸਨ ਜਲੂਸੀ ੧` ਦੇ ਹਾਲ ਦੇਂਦਿਆਂ ਖ਼ੁਸਰੋ ਦੇ ਜ਼ਿਕਰ ਵਿੱਚ ਸਾਫ਼ ਲਿਖ ਦਿੱਤੀ ਹੈ`. . ਯਥਾ-. . ਇਸ ਤੋਂ ਅਗਲੀ ਲਿਖਤ ਉਰਦੂ ਲਿੱਪੀ ਦੀ ਫ਼ਾਰਸੀ ਜ਼ਬਾਨ ਵਿਚ, ‘ਬਿਆਸ ਦਰਿਆ ਦੇ ਕੰਢੇ ਗੋਇੰਦਵਾਲ ਵਿਚਲੇ ਗੁਰੂਦਰਬਾਰ ਨੂੰ ਉਸ ਨੇ- “ਦੁਕਾਨੇ ਬਾਤਲ” ਭਾਵ, ਝੂਠ ਦੀ ਦੁਕਾਨ ਕਹਿ ਕੇ ਉਸ ਨੂੰ ਬੰਦ ਕਰ ਦੇਣ ਲਈ ਬੇਚੈਨੀ ਦਰਸਾਈ ਹੋਈ ਹੈ।

3- ਗੁਰਬਾਣੀ ਦੇ ਉੱਤਮ ਟੀਕਾਕਾਰ ਅਥਵਾ ਪ੍ਰਸਿੱਧ ਲੇਖਕ, ਪਰਲੋਕ ਵਾਸੀ ਪ੍ਰਿੰਸੀਪਲ ਸਾਹਿਬ ਸਿੰਘ ਜੀ ਡੀ. ਲਿਟ. ਰਚਿਤ ਪੁਸਤਕ ‘ਜੀਵਨ-ਬ੍ਰਿਤਾਂਤ ਸ੍ਰੀ ਗੁਰੂ ਅਰਜਨ ਦੇਵ ਜੀ` ਜੋ ਪਹਿਲੀ ਵਾਰ-ਸਨ ੧੯੬੭ ਵਿੱਚ ਅਤੇ ਜਿਸ ਦੀ ਦਸਵੀਂ ਛਾਪ ‘ਸਤੰਬਰ ੧੯੮੮` ਵਿੱਚ ਹੋਈ, ਦੇ ੭੫ ਤੇ “ਤੁਜ਼ਕੇ ਜਹਾਂਗੀਰੀ” ਦੇ ਹਵਾਲੇ ਨਾਲ ‘ਜਹਾਂਗੀਰ ਦੀ ਜ਼ਬਾਨੀ ਇਉਂ ਲਿਖਿਆ ਹੈ:- “ਗੋਇੰਦਵਾਲ ਵਿਚ, ਜਿਹੜਾ ਕਿ ਦਰਿਆ ਬਿਆਸ ਦੇ ਕੰਢੇ ਉੱਤੇ ਹੈ, ਪੀਰਾਂ ਬਜ਼ੁਰਗਾਂ ਦੇ ਵੇਸ ਵਿੱਚ ਅਰਜਨ ਨਾਮੀ ਇੱਕ ਹਿੰਦੂ ਰਹਿੰਦਾ ਸੀ, ਜਿਸ ਨੇ ਬਹੁਤ ਸਾਰੇ ਭੋਲੇ ਭਾਲੇ ਹਿੰਦੂਆਂ, ਸਗੋਂ ਮੂਰਖ ਤੇ ਬੇਸਮਝ ਮੁਸਲਮਾਨਾ ਨੂੰ ਭੀ ਅਪਣਾ ਸ਼ਰਧਾਲੂ ਬਣਾ ਕੇ ਆਪਣ ਵਲੀ ਅਤੇ ਪੀਰ ਹੋਣ ਦਾ ਢੋਲ ਬੜਾ ਉੱਚਾ ਵਜਾ ਰਖਿਆ ਸੀ। …. ਤਿੰਨ ਚਾਰ ਪੀੜੀਆਂ ਤੋਂ ਇਹ ਦੁਕਾਨ ਚਲਾ ਰੱਖੀ ਹੈ। ਢੇਰ ਸਮੇ ਤੋਂ ਮੇਰੇ ਦਿਲ ਵਿੱਚ ਖ਼ਿਆਲ ਉਠ ਰਿਹਾ ਸੀ ਕਿ ਇਸ ਝੂਠ ਦੀ ਦੁਕਾਨ ਨੂੰ ਬੰਦ ਕਰਨਾ ਚਾਹੀਦਾ ਹੈ. ਜਾਂ ਉਸ (ਗੁਰੂ) ਨੂੰ ਮੁਸਲਮਾਨੀ ਫ਼ਿਰਕੇ ਵਿੱਚ ਲੈ ਆਉਣਾ ਚਾਹੀਦਾ ਹੈ. . ਉਸ (ਗੁਰੂ ਅਰਜਨ ਸਾਹਿਬ ਜੀ) ਦਾ ਘਰ ਘਾਟ, ਸਾਰਾ ਮਾਲ ਅਸਬਾਬ ਜ਼ਬਤ ਕਰਕੇ ਮੁਰਤਜ਼ਾ ਖ਼ਾਂ ਦੇ ਹਵਾਲੇ ਕਰਦਿੱਤਾ ਕਿ ਯਾਸਾ ਦੇ ਕਾਨੂੰਨ ਅਨੁਸਾਰ ਦੰਡ ਦਿੱਤਾ ਜਾਵੇ “। ਇਸ ਸ਼ਾਹੀ ਹੁਕਮ ਦੀ ਤਾਮੀਲ ਵਿੱਚ ਗੁਰੂ ਅਰਜਨ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਨੂੰ ੩੦ ਮਈ ਸਨ ੧੬੦੬ ਨੂੰ ਭਾਵ ਤਖ਼ਤ ਤੇ ਬੈਠਣ ਦੇ ੭ ਮਹੀਨਿਆਂ ਦੇ ਵਿੱਚ ਘਰੋਂ ਗ੍ਰਿਫ਼ਤਾਰ ਕਰਵਾ ਕੇ ਅਜੇਹੇ ਜੱਲਾਦ ਹਾਕਮ ਦੇ ਸਪੁਰਦ ਕਰ ਦਿੱਤਾ ਜਿਸ ਨੇ ਕਈ ਦਿਨ ਬੜੀ ਨਿਰਦਇਆਤਾ ਭਰੇ ਤਸੀਹੇ ਦੇਂਦੇ ਰਹਿ ਕੇ “ਪਰ ਕਾ ਬੁਰਾ ਨ ਰਾਖਹੁ ਚੀਤ ॥ ਤੁਮ ਕਉ ਦੁਖੁ ਨਹੀ ਭਾਈ ਮੀਤ ॥“ {ਪੰਨਾ-੩੮੬) ਸਰਬਤ ਨੂੰ ਸੁਖੀ ਕਰਨ ਦਾ ੳਪਦੇਸ਼ ਦਿਰੜ ਕਰਾ ਰਹੇ ਸਭਨਾਂ ਦੇ ਸੱਜਣ-ਪਿਆਰੇ ਗੁਰਦੇਵ ਜੀ ਨੂੰ ਬੇਰਹਿਮੀ ਨਾਲ ਸ਼ਹੀਦ ਕਰ ਦਿੱਤਾ।

4- ਗੁਰੂ ਹਰਿਗੋਬਿੰਦ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਨੂੰ ੩੦੦ ਫ਼ੁਟ ਉੱਚੀ ਖ਼ੁਸ਼ਕ ਪਹਾੜੀ ਤੇ ਬਣੇ ਗਵਾਲੀਅਰ ਦੇ ਕਿਲੇ ਵਿੱਚ ਬੰਦ ਰਖਣਾ, ਨਵੇ ਤੋਂ ਨਵੇ ਬਹਾਨੇ ਨਾਲ ਗੁਰਦੇਵ ਜੀ ਤੇ ਮੁਗ਼ਲੀਆ ਫ਼ੌਜਾਂ ਦੇ ਹਮਲੇ ਹੁੰਦੇ ਰਹਿਣੇ। ਰੋਜ਼ ਦੀਆਂ ਨਿਤ ਨਵੀਆਂ ਛੇੜਖ਼ਾਨੀਆਂ ਤੋਂ ਆਖ਼ਰ ਸਤਿਗੁਰੁ ਜੀ ਨੂੰ ਸਦਾ ਲਈ ਪੰਜਾਬ ਤਿਆਗਣਾ ਪਿਆ। ਵੈਸਾਖ ਸੰਮਤ ੧੬੭੮ ਦੇ ਅਵਤਾਰੀ ਹੋਏ ੧੭ ਸਾਲ ਦੇ ਸਾਹਿਬਜ਼ਾਦਾ ਤੇਗ਼ ਬਹਾਦਰ ਜੀ ਨੂੰ ਛੱਡ ਕੇ ਮਾਘ ਮਹੀਨੇ ਸੰਮਤ ੧੬੮੭ ਦੇ ਜਨਮੇ ੮ ਵਰ੍ਹਿਆਂ ਦੇ ਸਾਹਿਬਜ਼ਾਦਾ ਹਰਿਰਾਏ ਜੀ ਨੂੰ ਚੇਤ ਸੰਮਤ ੧੬੯੫ ਵਿੱਚ ਗੁਰਤਾ ਦੇ ਮਾਲਕ ਬਣਿਆਂ ਨੂੰ ਔਰੰਗਜ਼ੇਬ ਨੇ ਦਿੱਲੀ ਤਲਬ ਕੀਤਾ ਤਾਂ ਉਨ੍ਹਾਂ ਨੇ ਆਪਣੇ ਅਤੇ ਫਿਰ ਸਾਵਣ ਸੰਮਤ-੧੭੧੩ ਨੂੰ ਅਵਤਾਰੀ ਹੋਏ ਸਾਹਿਬਜ਼ਾਦਾ ਹਰਿ ਕ੍ਰਿਸ਼ਨ ਜੀ ਨੂੰ ਕਤਕ ਸੰਮਤ ੧੭੧੮ ਕੇਵਲ ਪੰਜ ਸਾਲ ਦੀ ਉਮਰੇ ਸਤਿਗੁਰੂ ਨੂੰ ਗੁਰਿਆਈ ਦੀ ਜ਼ਿਮੇਵਾਰੀ ਨਿਭਾਦਿਆ ਔਰੰਗਜ਼ੇਬ ਨੇ ਦਿੱਲੀ ਬੁਲਾ ਲਿਆ ਜਿਥੇ ਉਹ ਅਜੇਹੇ ਬਿਮਾਰ ਹੋਏ ਕਿ ਚੇਤਰ ਸੰਮਤ ੧੭੨੧ ਨੂੰ ਆਪਣੇ ਦਾਦਾ ਜੀ ਤੇਗ਼ ਬਹਾਦਰ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਜੋ ਸੰਮਤ ੧੬੭੮ ਦੇ ਅਵਤਾਰੀ ਹੋ ਕੇ ਹੁਣ ੪੩ ਵਰਿਆਂ ਦੇ ਚੁੱਕੇ ਨੂੰ ਗੁਰਿਆਈ ਸੌਂਪ ਕੇ ਆਪ- “ਤਿਥੈ ਕਾਲੁ ਨ ਸੰਚਰੈ ਜੋਤੀ ਜੋਤਿ ਸਮਾਇ ॥“ {੫੫} -ਸਰੀਰਕ ਰੂਪ ਵਿੱਚ ਸੰਸਾਰ ਤੋਂ ਵਿਦਾ ਹੋ ਗਏ। ਗੁਰੂ ਤੇਗ਼ ਬਹਾਦਰ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਨੂੰ ਜਿਵੇਂ ਸ਼ਹੀਦ ਕੀਤਾ ਅਤੇ ਦਸ਼ਮੇਸ਼ ਜੀ ਦੇ ਪ੍ਰਵਾਰ ਸਮੇਤ ਸਾਰੇ ਘਰ ਘਾਟ ਨਾਲ ਜੋ ਕੁੱਝ ਮੁਗ਼ਲ ਸ਼ਾਹੀ ਨੇ ਕੀਤਾ ਉਸ ਸਾਰੇ ਦੁਖਾਂਤ ਨੂੰ ਅਥਵਾ ਉਪਰੋਕਤ ਲਿਖਤ ਤੋਂ ਯਾਦ ਵਿੱਚ ਆ ਰਹੇ ਸਾਰੇ ਮੁਗ਼ਲੀਆਂ ਕਹਿਰ ਨੂੰ ਯਾਦ ਵਿੱਚ ਰੱਖਦਿਆਂ ਹੇਠ ਲਿਖੇ ਗੰਭੀਰ ਸ਼ੰਕੇ ਬਾਰੇ ਆਪਣੇ ਵਿਚਾਰ ਲਿਖ ਭੇਜੋ ਜੀ-

‘ਝੂਠ ਦੀ ਦੁਕਾਨ` ਕਹਿ ਕੇ ਉਸ ਨੂੰ ਬੰਦ ਕਰ ਦੇਣ ਦੀ ਕਸਮ ਖਾ ਰਹੇ ਸਮਰਾਟ ਜਹਾਂਗੀਰ ਨੇ ਜਦ ਸਾਰੇ ਘਰੋਗੀ ਮਾਲ ਅਸਬਾਬ ਰੂਪ ਘਰ ਘਾਟ ਨੂੰ ਜ਼ਬਤ ਕਰ ਲਿਆ ਤਾਂ ਗੁਰੂ ਬਾਣੀ ਦਾ ਉਹ ਗ੍ਰੰਥ (ੳ) - ਨਿਰਸੰਦੇਹ ਬੜੀਆਂ ਔਕੜਾਂ ਤੇ ਮਿਹਨਤ ਨਾਲ ਇਕੱਤਰ ਕੀਤੀ ਗੁਰਬਾਣੀ ਦਾ ਅਮੁੱਕ ਭੰਡਾਰਾ - (ਅ) ‘ਆਦਿ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ` ਗੁਰੂ ਅਰਜਨ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਲਈ ਜੀਵਨ ਤੋਂ ਵੀ ਕਈ ਗੁਣਾ ਵੱਧ ਪਿਆਰਾ ਅਤੇ ਉਨ੍ਹਾਂ ਦਾ ਲਿਖਿਆ ਉਹ ਗ੍ਰੰਥ ਗੁਰੂਬਾਣੀ ਦਾ ਅਥਵਾ ਗੁਰਮਤਿ ਗਿਆਨ ਦਾ ਵਿਸ਼ਾਲ ਭੰਡਾਰਾ ਤੇ ਇਕੋ ਇੱਕ ਅਨਮੋਲ ਖ਼ਜ਼ਾਨਾ ਹੈ- (ੲ) -ਜਿਸ ਦੇ ਲਿਖਣ ਵਾਲੇ ਮਹਾਂਪੁਰਖ ਸਦਾ ਲਈ ਸੰਸਾਰ ਤਿਆਗ ਚੁੱਕੇ ਸਨ, ਜਿਸ ਦਾ ਬਦਲ ਕਿਤੇਂ ਵੀ ਨਹੀਂ ਸੀ ਮਿਲ ਸਕਣਾ- (ਸ) -ਜਹਾਂਗੀਰ ਦੇ ਬਚਨਾ ਵਾਲੀ “ਝੂਠ ਦੀ ਦੁਕਾਨ” ਨੂੰ ਸਦਾ ਲਈ ਬੰਦ ਕਰਦੇਣ ਲਈ ਗ੍ਰੰਥ (ਸਾਹਿਬ) ਦਾ ਖੁਰਾ ਖੋਜ ਮਿਟਾ ਦੇਣਾ ਮੁਗ਼ਲੀਆ ਸਰਕਾਰ ਨੇ ਕੀ ਜ਼ਰੂਰੀ ਹੀ ਨਾ ਸਮਝਿਆ ਕਿ ਜਾਂ ਉਨ੍ਹਾਂ ਨੂੰ ਲੱਭਾ ਹੀ ਨਾ? (ਹ) - ਇਹ ਗੱਲ ਸੋਚੀ ਵੀ ਨਹੀਂ ਜਾ ਸਕਦੀ ਕਿ ਜਿਸ ਗ੍ਰੰਥ ਦੇ ਪਹਿਲੇ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ ਦਿਵਸ ਨੂੰ ਕਥਿਤ ਤੌਰ ਤੇ ਭਾਦੋਂ ਸੁਦੀ ਏਕਮ ਸੰਮਤ ੧੬੬੧ ਕਹਿ ਕੇ ਬੜੇ ਵਾਜਿਆਂ ਗਾਜਿਆਂ ਨਾਲ ਉਸ ਗ੍ਰੰਥ ਦਾ ਪਹਿਲਾ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ ਦਿਹਾੜਾ ਮਨਾਇਆ ਜਾ ਰਿਹਾ ਹੈ, ਅਤੇ ਜਦ ਗੁਰਮਤਿ ਗਿਆਨ ਦਾ ਸਭ ਤੋਂ ਵਡਾ ਵੈਰੀ ਬ੍ਰਾਹਮਣ ਵੀ ਕਿਸੇ ਨਾ ਕਿਸੇ ਸ਼ਕਲ ਵਿੱਚ ਮੁਗ਼ਲ ਸਮਰਾਟ ਦਾ ਨੇੜੂ ਬਣਿਆ ਹੀ ਰਿਹਾ ਸੀ, ਅਜੇਹੀ ਹਾਲਤ ਵਿੱਚ ਇਹ ਕਹਿਣਾ ਮੂਰਖਤਾਈ ਹੋਵੇਗੀ ਕਿ ਕਰਤਾਰ ਪੁਰ ਪਏ ਉਸ ਗ੍ਰੰਥ ਦਾ ਮੁਗ਼ਲਾਂ ਨੂੰ ਪਤਾ ਹੀ ਨਾ ਸੀ ਲੱਗਾ?

ਦਾਸਰੇ ਦੀ ਸਦਬਸਤਾ ਜੋਦੜੀ-

ਕੀ ਕੋਈ ਸੱਜਣ ਪਿਆਰਾ ਸੰਨ ੧੭੧੮ ਤੋਂ ਪਹਿਲਾਂ ਦੀ ਕੋਈ ਭਰੋਸੇ ਜੋਗ ਲਿਖਤ ਜਾਂ ਕਿਸੇ ਅਜੇਹੀ ਅਕੱਟ ਦਲੀਲ ਦੀ ਦੱਸ ਦਾਸਰੇ ਨੂੰ ਪਾ ਸਕਦਾ ਹੈ ਜਿਸ ਤੋਂ ਯਕੀਨ ਬਣ ਜਾਵੇ ਕਿ ਸੰਸਾਰ ਦੇ ਸਭ ਤੋਂ ਵਧੀਆਂ ਜਾਸੂਸੀ ਮਹਿਕਮੇ ਦੀ ਮਾਲਕ ਮੁਗ਼ਲਸ਼ਾਹੀ ਨੇ ਸਾਡਾ ਉਹ ‘ਆਦਿ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਜੀ` ਕਿਸ ਮਜਬੂਰੀ ਕਾਰਨ ਜ਼ਬਤ ਨਾ ਕੀਤਾ? ਉਸ ਆਦਿ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਬਾਰੇ ਲਿਖਾਰੀਆਂ ਨੇ, ਵਿਹਲੜ ਸਾਧਾਂ ਨੇ ਅਤੇ ਪੁਜਾਰੀਆਂ ਤੇ ਕਈ ਹਾਸੋ ਹੀਣੀਆਂ (ਕਈ ਮਹੀਨੇ ਦਰਿਆ ਬਆਸ ਵਿੱਚ ਪਿਆ ਰਿਹਾ ਤੇ ਸੁਕੇ ਦਾ ਸੁੱਕਾ ਮੁੜ ਪ੍ਰਗਟ ਹੋ ਗਿਆ) ਲਿਖ ਪਰਚਾਰੀਆਂ ਹੋਇਆ ਹਨ। ਕਹਾਣੀਆਂ ਤਾਂ ਲਿਖ ਲਈਆਂ ਪਰ ਉਸ ਗ੍ਰੰਥ ਬਾਰੇ ਮੁਗ਼ਲਸ਼ਾਹੀ ਚੁੱਪ ਦੀ ਚੱਪ ਦਰਸਾਈ? ਕੋਈ ਗੁਰਮੁਖ ਇਸ ਰਹਸ ਤੋਂ ਪਰਦਾ ਚੁੱਕ ਸਕੇਗਾ?

ਗੁਰਬਖ਼ਸ਼ ਸਿੰਘ ਕਾਲਾ ਅਫ਼ਗਾਨਾ

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Response to Kala Afghana

The article by Afghana is clearly attacking the root of Sikhi. According to him, if Kartarpuri Bir was lost then how did the Sikhs reacquire Bani? In other words, he is questioning the Guru Granth Sahib, the Bani we bow our heads to because if the original Bir was lost and could not be reacquired or rewritten then how do we have the Bani today? If there is some other purpose of him writing such an article then he should’ve explained what the real “problem” is for him and what is he trying to solve? Here is the response point by point. I don’t guarantee it to be 100% correct as everyone is bound to make mistakes.

1) Which historical source states that Guru Raamdas Ji was sent to Delhi twice? There are at least two sources written by Muslims of that time that clearly state that Akbar himself came to meet Guru Sahib and was satisfied by Guru Sahib. Muslims raised hue and cry over Bani only when “The Adi Granth” was written. During Guru Amar Das Ji’s time, the complaints were filed for breaking the caste system by requiring everyone to sit in pangat.

2) Jahangir was long dead before 1660. He sat on the throne in 1605. Even if we assume Afghana wrote Samat 1660, it converts to 1603 AD which is still incorrect. Yes, the reason for going against Guru Sahib was purely religious.

3) If Jahangir ordered all the possessions of Guru Sahib to be seized then why weren’t Darbar Sahib, land of Amritsar, Khadur Sahib, Goindwal Sahib etc. seized also? Is there any evidence that all possessions of Guru Sahib were confiscated? Only Prof. Sahib Singh can explain since Afghana is using his work.

4) Guru Sahib is above emotions and sorrows of this world. It is not possible that Guru Sahib was so agitated and frustrated at the hands of the Mughals that he had to leave Punjab. Guru Sahib does everything according to His will. If hill kings and 1 million Mughal forces could not get Guru Gobind Singh Ji to vacate the fort then how is it possible for the same forces to force Guru Sahib to leave Punjab? Guru Sahib never submitted to any ruler. Instead, he raised his head high and faced the tyrants with full confidence and determination. During the reign of Aurangzeb, oppression was at the peak but it was during this time that Guru Sahib came back to Punjab and founded the city of Anandpur Sahib. Would Afghana be kind enough to explain this to me as to why Aurangzeb let Guru Sahib enter Punjab? If Guru Sahib was forced out of Punjab then why wasn’t he followed in other parts of the country? Such an accusation by Afghana is an insult to Guru Sahib.

Here are answers to his questions:

‘ਝੂਠ ਦੀ ਦੁਕਾਨ` ਕਹਿ ਕੇ ਉਸ ਨੂੰ ਬੰਦ ਕਰ ਦੇਣ ਦੀ ਕਸਮ ਖਾ ਰਹੇ ਸਮਰਾਟ ਜਹਾਂਗੀਰ ਨੇ ਜਦ ਸਾਰੇ ਘਰੋਗੀ ਮਾਲ ਅਸਬਾਬ ਰੂਪ ਘਰ ਘਾਟ ਨੂੰ ਜ਼ਬਤ ਕਰ ਲਿਆ

There is no evidence to support such a claim. If this is true then why weren’t other prominent Sikhs arrested as well and their properties seized? Why wasn’t Guru Sahib’s family arrested and killed in the same manner? Why weren’t Gurdwaras seized such as Darbar Sahib, Tara Taran Sahib, Santokh Sar Sahib etc? It is because Jahangir wanted to arrest Guru Sahib only so he could stop the spread of Sikhi. Further, Guru Sahib was given the punishment such a way that no blood would be spilled. This shows that Guru Sahib was considered a holy religious person and it was considered a grave sin to spill the blood of a religious person. Muslims call Guru Sahib “darvish” in their works.

ਗੁਰੂ ਬਾਣੀ ਦਾ ਉਹ ਗ੍ਰੰਥ ਜਿਸ ਦੇ ਲਿਖਣ ਵਾਲੇ ਮਹਾਂਪੁਰਖ ਸਦਾ ਲਈ ਸੰਸਾਰ ਤਿਆਗ ਚੁੱਕੇ ਸਨ, ਜਿਸ ਦਾ ਬਦਲ ਕਿਤੇਂ ਵੀ ਨਹੀਂ ਸੀ ਮਿਲ ਸਕਣਾ ਕੀ ਕੋਈ ਸੱਜਣ ਪਿਆਰਾ ਸੰਨ ੧੭੧੮ ਤੋਂ ਪਹਿਲਾਂ ਦੀ ਕੋਈ ਭਰੋਸੇ ਜੋਗ ਲਿਖਤ ਜਾਂ ਕਿਸੇ ਅਜੇਹੀ ਅਕੱਟ ਦਲੀਲ ਦੀ ਦੱਸ ਦਾਸਰੇ ਨੂੰ ਪਾ ਸਕਦਾ ਹੈ ਜਿਸ ਤੋਂ ਯਕੀਨ ਬਣ ਜਾਵੇ ਕਿ ਸੰਸਾਰ ਦੇ ਸਭ ਤੋਂ ਵਧੀਆਂ ਜਾਸੂਸੀ ਮਹਿਕਮੇ ਦੀ ਮਾਲਕ ਮੁਗ਼ਲਸ਼ਾਹੀ ਨੇ ਸਾਡਾ ਉਹ ‘ਆਦਿ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਜੀ` ਕਿਸ ਮਜਬੂਰੀ ਕਾਰਨ ਜ਼ਬਤ ਨਾ ਕੀਤਾ?

Bhai Gurdas Ji passed away in Samat 1694 which is 1637. He lived during the time of Guru Hargobind Ji. Hence, his Vaar “Chatham Pir…”. He lived for 31 years after Guru Sahib was martyred. This proves that writer of the Bani was alive and could rewrite it. Bhai Banno’s Bir, the copy of the original Kartarpuri Bir, was available and there is no evidence that this copy was also seized. Further, it is the same Prof. Sahib Singh, whose reference Afghana relies upon, who claims that Bani existed in the form of pothis which were available to Guru Sahib. So if we assume that the Adi Granth was seized then pothis as well as a copy of the Granth were available. It is foolish to assume that the Granth which Guru Sahib and Sikhs spent so much time and effort to write was not made a copy of. Prof. Sahib Singh in Aad Bir Bare states that Guru Sahib had made another copy of it before sending it to Lahore for binding. I highly doubt Afghana missed this point in Prof. Sahib Singh’s writings. He is purposely ignoring this fact.

Afghana is asking for a valid reliable source written prior to 1718 but he himself is basing his arguments on sources written in 20th century. A person has to be really foolish to ask for concrete evidence from sources older than 18th century to seek answers of questions based on 20th century sources i.e. Mahan Kosh, Prof. Sahib Singh. Has Afghana studied history himself? I doubt it. What evidence does he have to support such preposterous accusations?

He states that “spy department” of the Mughal government was the best of best then perhaps he could provide some names of the Mughal spies in Guru Darbar. It is absolutely ridiculous to claim that there were spies in Guru Arjan Dev Ji’s Darbar because Guru Sahib was no threat to the political administration of the government. It would make sense to have spies in Guru Hargobind Ji’s army but what is the need for it when the “victim” possesses no threat to the throne or is raising no political revolt? Jahangir mentions in his memoirs that he despised Guru Sahib. He makes no mention of the Granth. Bani was highly respected among the Sikhs but nonetheless, Guru Arjan Sahib was the Guru and arresting him meant stopping the spread of Sikhi. Seizing a Granth would not have made any difference as it was of no value to the government. If Adi Granth was confiscated then the question has to be asked as to why other vast property and Gurdwaras were not seized? Why weren’t other Sikhs like Bhai Gurdas Ji, Baba Buddha Ji arrested? Why wasn’t family of Guru Sahib arrested? If destroying literature of the Sikhs was the goal of the government then confiscating Janam Sakhis, Vaars and Kabits by Bhai Gurdas Ji, Soochak Parsang Ka by Bhai Behlo Ji and Granth of Baba Binod Ji should’ve been confiscated as well. But such never happened. So I ask Kala Afghana to bring forth some reliable evidence from a valid source written prior to 1718 to base his arguments.

At last, even if we assume the Granth was seized and could not be replaced, the Bani still could be rewritten by Guru Sahib Himself who had the same Jot (Nanak). As is clear in Gurbani that the Jot in all ten bodies was the same. Hence, Jot that supervised writing of Granth during Jahangir could reveal bani the same way later on and it happened during Aurangzeb’s time which resulted in Damdami Bir. Several copies from this Bir were made that exist today. Many copies from earlier times exist today which bear the signatures of Guru Har Rai Ji, Guru Har Krishan Ji and Guru Tegh Bahadur Ji. Had Afghana studied little bit of Sikh history he would’ve known these facts but a sell-out has no purpose other than to attack Sikhi and raise doubts in the minds of naïve Sikhs. Such a self-styled government scholar deserved to be excommunicated and should remain outside the circles of the Panth.

Link to comment
Share on other sites

Kala Afghana is a misguided person. He writes ok but some of the things he say just suck...

But he must have some good points in his writings, like SGPC published Gurbilas Patshahi Chevin and also Jathedar Vedanti praised it so much, but when Kala Afghana wrote a book which "exposed" the brahminical content of Gurbilas Patshahi Chevin, it was immidiately banned by SGPC.

But some of the things he says like anti-amrit vela etc just suck and make me angry.

Link to comment
Share on other sites

Prior to article i beleieved Kala Afghana was a misguided individual or a twisted mind but after reading this article it's clear to me that he definitely has ulterior motives. Not only has he tried put a question mark in our minds regarding the authenticity of Sri Guru Granth Sahib but also he has DELIBRATELY changed the historic facts. What's even more fishy is that this article came at a time when the entire panth was busy celebrating 300 years of guruta gaddi to Sri Guru Granth Sahib Ji Maharaj.

This article isn't merely foolish but also has a deep rooted conspiracy attached to it. Typically- Barhmin style. To me it comes as a fresh ideological attack on Sikh Nation, this time on Sri Guru Granth Sahib Ji. Guru Sahibs' jeevans, Banis, Dasam Granth and Amrit all had been attacked in the past and the only thing left was Sri Guru Granth Sahib. Kala Afghana's started a new trend and given a platform to enemies of the sikh panth. Watch out in future who follows suit.

Link to comment
Share on other sites

Let us look at background of kala afghana.

Kala afghana is an 8th standard pass who joined as a constable in Punjab police and rose to the rank of sub-inspector at retirement.He is nearing 90 years.In those days medium of instruction was Urdu.So kala afghana has not much knowledge of Punjabi language, a fact revealed by his doctor during a talk show at vancouver.

He was indicted in bribery and theft cases in 1980s.After 1984 he was made to run to canada while on a bail.

Considering his background it is natural to believe that he is not the writer of such well worded article.His name is being used and there are anti sikh forces who want to confuse sikhs and muddy their mind especially young sikhs about their scriptures.

From sikh rehat maryada,nam simran and Dasam Granth, attack is shifting to SGGS ji.That is what was anticipated and is happening now. Sikhs need to be careful.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt


  • Topics

  • Posts

    • yeh it's true, we shouldn't be lazy and need to learn jhatka shikaar. It doesn't help some of grew up in surrounding areas like Slough and Southall where everyone thought it was super bad for amrit dharis to eat meat, and they were following Sant babas and jathas, and instead the Singhs should have been normalising jhatka just like the recent world war soldiers did. We are trying to rectifiy this and khalsa should learn jhatka.  But I am just writing about bhog for those that are still learning rehit. As I explained, there are all these negative influences in the panth that talk against rehit, but this shouldn't deter us from taking khanda pahul, no matter what level of rehit we are!
    • How is it going to help? The link is of a Sikh hunter. Fine, but what good does that do the lazy Sikh who ate khulla maas in a restaurant? By the way, for the OP, yes, it's against rehit to eat khulla maas.
    • Yeah, Sikhs should do bhog of food they eat. But the point of bhog is to only do bhog of food which is fit to be presented to Maharaj. It's not maryada to do bhog of khulla maas and pretend it's OK to eat. It's not. Come on, bro, you should know better than to bring this Sakhi into it. Is this Sikh in the restaurant accompanied by Guru Gobind Singh ji? Is he fighting a dharam yudh? Or is he merely filling his belly with the nearest restaurant?  Please don't make a mockery of our puratan Singhs' sacrifices by comparing them to lazy Sikhs who eat khulla maas.
    • Seriously?? The Dhadi is trying to be cute. For those who didn't get it, he said: "Some say Maharaj killed bakras (goats). Some say he cut the heads of the Panj Piyaras. The truth is that they weren't goats. It was she-goats (ਬਕਰੀਆਂ). He jhatka'd she-goats. Not he-goats." Wow. This is possibly the stupidest thing I've ever heard in relation to Sikhi.
    • Instead of a 9 inch or larger kirpan, take a smaller kirpan and put it (without gatra) inside your smaller turban and tie the turban tightly. This keeps a kirpan on your person without interfering with the massage or alarming the masseuse. I'm not talking about a trinket but rather an actual small kirpan that fits in a sheath (you'll have to search to find one). As for ahem, "problems", you could get a male masseuse. I don't know where you are, but in most places there are professional masseuses who actually know what they are doing and can really relieve your muscle pains.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use