Jump to content

ਬੇਦ ਕਤੇਬ ਕਹਹੁ ਮਤ ਝੂਠੇ ਝੂਠਾ ਜੋ ਨ ਬਿਚਾਰੈ


Dason da Das
 Share

Recommended Posts

Veer Bijla singh Ji, Excellent original post, very palusblie. Sorry I failed to post a reply on the original post.

Now 'thru no falut of any1 else' I am more confused. I always thought that when we are 'vichaaring' Gurbani we have to keep in mind couple of things;

1) Guru Amardasji's anmol vachan ' sanjhi sagal jhanei'; Gurbani addresses an issue with an example but the 'sikhiya' applies to all 'not only to the one/ones being addressed'.

2) Gurbani's 'vastu' is eternal and universal while the contemporary example's roop is only applicable to that time's customs, happenings, things etc.

3) Gurbani's 'vastu' always conveys continuouty 'eik-saarta' in the message, 'no opposiing messages'

Now when I read the following after looking at your post;

ਸਲੋਕ ਮ ੧ ॥ ਦੀਵਾ ਬਲੈ ਅੰਧੇਰਾ ਜਾਇ ॥ ਬੇਦ ਪਾਠ ਮਤਿ ਪਾਪਾ ਖਾਇ ॥

ਉਗਵੈ ਸੂਰੁ ਨ ਜਾਪੈ ਚੰਦੁ ॥ ਜਹ ਗਿਆਨ ਪ੍ਰਗਾਸੁ ਅਗਿਆਨੁ ਮਿਟੰਤੁ ॥

ਬੇਦ ਪਾਠ ਸੰਸਾਰ ਕੀ ਕਾਰ ॥ ਪੜ੍ਹ੍ਹਿ ਪੜ੍ਹ੍ਹਿ ਪੰਡਿਤ ਕਰਹਿ ਬੀਚਾਰ ॥ ਬਿਨੁ ਬੂਝੇ ਸਭ ਹੋਇ ਖੁਆਰ ॥

I used to understand that Gurbani's always exposing the futility of the ritualised 'karamas'. Hence here the true meaning (as I used to think) is that the ritual of 'paath' as just a worldly 'kaar' does not, but contemplating with real 'bhavana' to understand confers one with the 'gian' to clean the 'mat' to wash away the sins etc.

But than if one goes about this with the understanding you have very plausibly explained in your post then 'ਬੇਦ ਪਾਠ ਮਤਿ ਪਾਪਾ ਖਾਇ' will confuse me, as I cannot then apply the 3 rules mentioned above and interpret this as it has been always been interpreted.

History quite evidently shows us that its not the 'scriptures' but the practices around them which keep on laying more and more bricks on the 'ਕੂੜੈ ਪਾਲਿ' to boost our egos. The very false wall our weak minds cannot break, at least have not been able to do so so far. That I thought was the eternal, universal truth of wonderous Gurbani, but then I may have lost the plot altogether!

Please forgive my ignorance and indulgence.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

The following meanings are done by Bhai Randhir Singh Ji. Other meanings are contradictory.

ਸਲੋਕ ਮ ੧ ॥ ਦੀਵਾ ਬਲੈ ਅੰਧੇਰਾ ਜਾਇ ॥ ਬੇਦ ਪਾਠ ਮਤਿ ਪਾਪਾ ਖਾਇ ॥

ਜਿਸ ਤਰਾਂ ਦੀਵਾ ਬਲਣ ਨਾਲ, ਹਨੇਰੇ ਦਾ ਨਾਸ਼ ਹੋ ਜਾਂਦਾ ਹੈ ਉਸ ਤਰਾਂ ਜੇਕਰ ਬੇਦਾਂ ਦਾ ਪਾਠ ਕੀਤਿਆਂ ਕੋਈ ਅਸਰ ਹੋਣਾ ਹੁੰਦਾ ਤਾਂ ਬੇਦਾਂ ਦਾ ਪਾਠ ਜੀਵਾਂ ਦੀ ਮਤਿ ਖਾਵੇ ਭਾਵ ਖਤਮ ਕਰੇ (ਪਰ ਨਹੀਂ ਕਰਦਾ)।

ਉਗਵੈ ਸੂਰੁ ਨ ਜਾਪੈ ਚੰਦੁ ॥ ਜਹ ਗਿਆਨ ਪ੍ਰਗਾਸੁ ਅਗਿਆਨੁ ਮਿਟੰਤੁ ॥

(ਇਸ ਦੇ ਮੁਕਾਬਲੇ ਵਿਚ)ਜਿਸ ਤਰਾਂ ਜਦੋਂ ਸੂਰਜ ਦਾ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ ਹੁੰਦਾ ਹੈ, ਚੰਦ ਦਾ ਬਿਨਾਸ਼ ਹੋ ਜਾਂਦਾ ਹੈ। ਉਸੇ ਤਰਾਂ ਜਦੋਂ ਗੁਰਮਤਿ ਨਾਮ ਦਾ ਪ੍ਰਕਾਸ਼ ਕਿਸੇ ਦੇ ਹਿਰਦੇ ਅੰਦਰਿ ਹੁੰਦਾ ਹੈ ਤਾਂ ਉਥੋਂ ਅਗਿਆਨ ਦਾ ਅਭਾਵ ਹੋ ਜਾਂਦਾ ਹੈ।

ਬੇਦ ਪਾਠ ਸੰਸਾਰ ਕੀ ਕਾਰ ॥ ਪੜ੍ਹ੍ਹਿ ਪੜ੍ਹ੍ਹਿ ਪੰਡਿਤ ਕਰਹਿ ਬੀਚਾਰ ॥ ਬਿਨੁ ਬੂਝੇ ਸਭ ਹੋਇ ਖੁਆਰ ॥

ਇਸ ਗੁਰਮਤਿ ਗਿਆਨ ਤੋਂ ਇਲਾਵਾ ਹੋਰ ਕੋਈ ਇਲਾਜ ਨਹੀਂ। ਬੇਦ ਦਾਂ ਪਾਠ ਤਾਂ ਭਾਈ ਲੋਕਾਚਾਰੀ ਹੈ। ਆਪਣਾ ਢਿਡ ਪਾਲਣ ਲਈ ਪੰਡਿਤ ਲੋਕ ਬੇਦਾਂ ਦਾ ਪਾਠ ਕਰਦੇ ਹਨ ਤੇ ਇਸਦੇ ਅਰਥ ਵਿਚਾਰ ਕਰਦੇ ਹਨ। ਬਿਨਾ ਗੁਰਮਤਿ ਗਿਆਨ ਦੇ ਬੁਝਿਆਂ, ਸਭ ਖੁਆਰ ਹੀ ਹੁੰਦੇ ਹਨ।

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt


×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use