Jump to content

Why Didn't "low-caste" People In India Become Sikh?


Guest Jacfsing2
 Share

Recommended Posts

Well technically, according to the hindu caste system, most of the tribes who make up the sikh population, are of lower caste anyways. Brahmin, khatri, rajput sikhs, combined only make up around 10-14% of sikh population, n they r, under hindu caste system considered as higher. The majority tribe of jatts n the rest of ramgharias, chamars, saini, jalaha, kambhoj, chooras etc r all lowers.

Those k@njars who turned away dr.ambedkar were completely anti-sikh in thinking. Just imagine if we had a sant jarnail singh, or akali phula, or a nawab kapur singh at the time of the 1920-1950s, partition, the sikh population, the present day slavery under hindutva wud of been SO different. 1 of the most crucial times in panjabs long history, n we lacked a no-nonsense leader.

Link to comment
Share on other sites

"ਪ੍ਰੀਤਲੜੀ" ਦੇ ਸਤੰਬਰ 1999 ਦੇ ਅੰਕ ਵਿਚ, page 41-42

"ਹੁਣ ਅੱਗੇ ਸ੍ਰੀ ਮਾਨ ਬਾਬਾ ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਸਾਹਿਬ ਬਾਰੇ ਬੇਨਤੀ ਹੈ ਕਿ ਬਾਬਾ ਸਾਹਿਬ ਨੇ 1935-37 ਵਿਚ ਕਰੋੜਾਂ ਦਲਿਤਾਂ ਸਮੇਤ ਸਿਖ ਬਣ ਜਾਣ ਲਈ ਆਪਣੇ ਆਪ ਨੂੰ ਪੂਰੀ ਤਰਾਂ੍ਹ ਤਿਆਰ ਕਰ ਲਿਆ ਸੀ। ਬੰਬਈ ਵਿਚ ਖਾਲਸਾ ਕਾਲਜ ਦੀ ਸਥਾਪਨਾ ਹੋ ਚੁੱਕੀ ਸੀ। ਬਾਬਾ ਸਾਹਿਬ ਅੰਮ੍ਰਿਤਸਰ ਵਿਖੇ ਇਕ ਸਿਖ ਧਾਰਮਿਕ ਜਲੂਸ ਵਿਚ ਸ਼ਾਮਲ ਵੀ ਹੋਏ ਸਨ। ਸਾਰੇ ਹਿੰਦੁਸਤਾਨ ਵਿਚ "ਅਛੂਤਾਂ" ਦੀ ਗਿਣਤੀ ਚੁਥਾਈ ਦੇ ਬਰਾਬਰ ਸੀ, ਜਿਨ੍ਹਾਂ ਨੂੰ ਵਿਦਿਆ ਪੜ੍ਹਨ ਜਾਂ ਕੋਈ ਉਚੇਚਾ ਕਿੱਤਾ ਕਰਨ ਦੀ ਆਗਿਆ ਨਹੀਂ ਸੀ, ਜਿਸ ਕਰਕੇ ਇਹ ਲੋਕ ਬਹੁਤ ਪਛੜੇ ਹੋਏ ਸਨ। ਅਜਿਹੇ ਕਹੇ ਜਾਂਦੇ ਨੀਚ ਲੋਕਾਂ ਦੀ ਸੰਭਾਲ ਗੁਰੂ ਘਰ ਦਾ ਵਿਸ਼ੇਸ਼ ਕਰਮ ਰਿਹਾ ਹੈ। ਗੁਰੂ ਨਾਨਕ ਦੇਵ ਜੀ ਨੇ ਏਥੋਂ ਤਕ ਫੁਰਮਾਇਆ ਹੈ, "ਜਿਥੈ ਨੀਚ ਸਮਾਲੀਅਨਿ ਤਿਥੈ ਨਦਰਿ ਤੇਰੀ ਬਖਸੀਸ"। ਪੰਜਾਬ ਅੰਦਰ ਛੂਤ-ਛਾਤ ਦਾ ਇੰਨਾ ਪ੍ਰਭਾਵ ਨਹੀਂ ਸੀ ਜਿੰਨਾ ਬਾਕੀ ਦੇਸ਼ ਵਿਚ ਰਿਹਾ ਹੈ। ਪਰ ਕੁੱਝ ਸਾਲਾਂ ਅੰਦਰ, ਵਿਦਿਆ ਦੇ ਪ੍ਰਚਾਰ ਅਤੇ ਸਮੁਚੇ ਤੌਰ 'ਤੇ ਆਈ ਜਾਗ੍ਰਤੀ ਨੇ ਇਨ੍ਹਾਂ ਲੋਕਾਂ (ਦਲਿਤਾਂ) ਦੀ ਸੋਚਨੀ ਨੂੰ ਬਦਲਿਆ ਅਤੇ ਵਿਸ਼ੇਸ਼ ਕਰਕੇ ਬ੍ਰਾਹਮਣੀ ਦਬਾਉ ਦੇ ਜੂਲੇ ਨੂੰ ਜੋ ਸਦੀਆਂ ਤੋਂ ਇਨ੍ਹਾਂ ਦੇ ਗਲੇ ਪਿਆ ਹੋਇਆ ਸੀ, ਲਾਹ ਸੁੱਟਣ ਦਾ ਮਨ ਬਣਾਇਆ। ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ

ਸਾਹਿਬ ਦੀ ਅਗਵਾਈ ਹੇਠ ਹਿੰਦੂ ਮਤ ਤਿਆਗ ਕੇ ਸਿਖ ਮਤ ਗ੍ਰਹਿਣ ਕਰਨ ਦਾ ਮਨ ਬਣਾਇਆ। ਇਸਦੇ ਪ੍ਰਚਾਰ ਲਈ ਨਨਕਾਣਾ ਸਾਹਿਬ ਗੁਰਦੁਆਰਾ ਕਮੇਟੀ ਨੇ ਨੌ ਸੱਜਣਾਂ ਦਾ ਜੱਥਾ, ਸ. ਨਰੈਣ ਸਿੰਘ ਜੀ ਮੈਨੇਜਰ ਦੀ ਸਰਕਰਦਗੀ ਹੇਠ ਜਨਵਰੀ 1936 ਵਿਚ ਮਹਾਂਰਾਸ਼ਟਰ ਭੇਜਿਆ। ਇਸ ਵਿਚ ਸੰਤ ਤੇਜਾ ਸਿੰਘ ਜੀ, ਗਿਆਨੀ ਇੰਦਰ ਸਿੰਘ ਜੀ, ਭਾਈ ਸਮੁੰਦ ਸਿੰਘ ਜੀ ਦਾ ਰਾਗੀ ਜੱਥਾ ਸ਼ਾਮਲ ਸੀ। ਬੰਬਈ ਪੁੱਜਕੇ ਕੁੱਝ ਗੁਰਮਤ ਬਾਰੇ ਟਰੈਕਟ ਅੰਗ੍ਰੇਜੀ ਤੇ ਮਰਾਠੀ ਵਿਚ ਛਪਾਏ। ਮਿਤੀ 11-12 ਜਨਵਰੀ (1936) ਨੂੰ ਪੂਨੇ ਵਿਖੇ "ਅਛੂਤ" ਜਾਤੀ ਦੇ ਲੋਕਾਂ, ਖਾਸ ਕਰਕੇ ਮਹਾਰ ਜਾਤੀ ਦੀ, ਇਕ ਕਾਨਫਰੰਸ ਸੀ। ਇਸ ਨਨਕਾਣਾ ਸਾਹਿਬ ਦੇ ਜਥੇ ਨੇ ਸਾਂਝਾ ਲੰਗਰ ਚਾਲੂ ਕੀਤਾ ਤੇ ਟਰੈਕਟ ਵੀ ਵੰਡੇ। ਪੰਗਤਾਂ ਲਾ ਕੇ ਸਾਂਝਾ ਲੰਗਰ ਛਕਾਇਆ, ਜਿਸਦਾ ਬਹੁਤ ਪ੍ਰਭਾਵ ਪਿਆ।

ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਇਸ ਕਾਨਫਰੰਸ ਦੇ ਸਰਪ੍ਰਸਤ ਸਨ ਜੋ ਬਹੁਤ ਖੁਸ਼ ਹੋਏ। ਇਸ ਸਾਰੀ ਕਾਰਵਾਈ ਦੀ ਰਿਪੋਰਟ ਸ. ਨਰੈਣ ਸਿੰਘ ਮੈਨੇਜਰ ਨੇ ਸ਼੍ਰੋਮਣੀ ਕਮੇਟੀ ਅੰਮ੍ਰਿਤਸਰ ਨੂੰ ਦਿੱਤੀ ਕਿ ਕੇਂਦਰੀ ਜਥੇਬੰਦੀ ਹੋਣੀ ਚਾਹੀਦੀ ਹੈ। ਸ਼੍ਰੋਮਣੀ ਕਮੇਟੀ ਵਲੋਂ 13 ਅਪ੍ਰੈਲ 1936 ਨੂੰ "ਸਰਬ ਹਿੰਦ ਸਿੱਖ ਮਿਸ਼ਨ" ਦੇ ਨਾਮ ਦੀ ਸੰਸਥਾ ਸਥਾਪਤ ਕਰਕੇ ਕੁੱਝ ਫੰਡ ਉਸਨੂੰ ਸੌਂਪਿਆ ਗਿਆ। ਅੱਗੇ ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਨਾਲ "ਅਛੂਤਾਂ" ਨੂੰ ਸਿੱਖੀ ਦਾਇਰੇ ਅੰਦਰ ਲਿਆਉਣ ਲਈ ਅਧਿਕਾਰ, ਮਿਸ਼ਨ ਨੂੰ ਸੌਂਪੇ ਜਿਸਦੇ ਪ੍ਰਧਾਨ ਮਾਸਟਰ ਤਾਰਾ ਸਿੰਘ,

ਜਨਰਲ ਸਕੱਤਰ ਸ. ਸੁਜਾਨ ਸਿੰਘ ਸਰਹਾਲੀ ਅਤੇ ਸਕੱਤਰ ਸ. ਕੇਹਰ ਸਿੰਘ ਹੈਡਮਾਸਟਰ ਥਾਪੇ ਗਏ। 13 ਅਪ੍ਰੈਲ 1936 ਨੂੰ ਬਣੇ "ਸਰਬ ਹਿੰਦ ਸਿੱਖ ਮਿਸ਼ਨ" ਨੇ ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਨਾਲ "ਅਛੂਤਾਂ" ਦੇ ਸਿੱਖ ਧਰਮ ਵਿਚ ਪ੍ਰਵੇਸ਼ ਕਰਨ ਬਾਰੇ ਗੱਲਬਾਤ ਜਾਰੀ ਕੀਤੀ। ਅਤੇ ਡਾ ਸ੍ਰੀ ਅੰਬੇਡਕਰ ਦੀ ਸਲਾਹ ਨਾਲ ਅੰਮ੍ਰਿਤਸਰ ਵਿਚ "ਗੁਰਮਤਿ ਪ੍ਰਚਾਰ ਕਾਨਫ੍ਰੰਸ" ਹੋਈ। ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਤੇ ਉਨ੍ਹਾਂ ਦੇ ਕਈ ਸਾਥੀ ਪੁੱਜੇ ਹੋਏ ਸਨ। ਇਸ ਕਾਨਫ੍ਰੰਸ ਅੰਦਰ ਪ੍ਰੋ: ਬਾਵਾ ਹਰਕ੍ਰਿਸ਼ਨ ਸਿੰਘ ਜੀ ਦੇ ਪ੍ਰਭਾਵਸ਼ਾਲੀ ਭਾਸ਼ਨ ਦੇ ਉੱਤਰ ਵਿਚ ਡਾ

ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਨੇ ਬੋਲਦੇ ਹੋਏ ਸਪਸ਼ਟ ਸ਼ਬਦਾਂ ਵਿਚ ਆਪਣਾ ਤੇ ਆਪਣੇ ਸਾਥੀਆਂ ਦਾ ਸਿੱਖੀ ਧਾਰਨ ਕਰਨ ਦਾ ਵਿਚਾਰ ਪ੍ਰਗਟਾਇਆ।

ਹੁਣ ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਨੇ, ਜੋ ਥੋੜ੍ਹਾ ਸਮਾਂ ਪਹਿਲਾਂ ਹੀ ਲਾਅ ਕਾਲਜ ਬੰਬਈ ਦੇ ਪ੍ਰਿੰਸੀਪਲ ਦੇ ਪਦ ਤੋਂ ਰਿਟਾਇਰ ਹੋਏ ਸਨ, "ਅਛੂਤ" ਜਾਤੀਆਂ ਅੰਦਰ ਸਿੱਖੀ ਪ੍ਰਚਾਰ ਲਈ ਅਤੇ "ਅਛੂਤ" ਵਿਦਿਆਰਥੀਆਂ ਦੀ ਉਚੇਰੀ ਪੜ੍ਹਾਈ ਦੇ ਪ੍ਰਬੰਧ ਲਈ, "ਸਰਬ ਹਿੰਦ ਸਿਖ ਮਿਸ਼ਨ" ਪਾਸੋਂ ਇਕ ਛਾਪਾਖਾਨਾ, ਜਿਸ ਵਿਚ ਉਨ੍ਹਾਂ ਦਾ ਅਖਬਾਰ ਛਪਣਾ ਸੀ, ਤੇ ਇਕ ਡਿਗਰੀ ਕਾਲਜ ਖੋਲ੍ਹਿਆ ਜਾਣਾ ਪ੍ਰਵਾਨ ਕਰਵਾਇਆ। ਕਾਲਜ ਵਾਸਤੇ 17642 ਗੱਜ ਜਮੀਨ, ਮਾਟੁੰਗਾ ਕਲੋਨੀ ਵਿਚ ਇਕ ਲੱਖ ਉਨਾਸੀ ਹਜਾਰ ਛੇ ਸੌ ਤਿਹੱਤਰ (1,79,673) ਰੁਪਏ ਤੋਂ ਬੰਬਈ ਸਰਕਾਰ ਪਾਸੋਂ ਖਰੀਦ ਕੀਤੀ ਅਤੇ ਪ੍ਰੈਸ ਵਾਸਤੇ ਨਾਇਗਾਮ ਪਲਾਟਸ ਨਾਮੀ ਜਗ੍ਹਾ 75,000/- ਰੁਪਏ ਵਿਚ ਲੈਣ ਦਾ ਫੈਸਲਾ ਕੀਤਾ। ਤੇ ਸ਼ੈੱਡ ਖੜ੍ਹਾ ਕਰਕੇ ਛੋਟਾ ਜਿਹਾ ਪ੍ਰੈਸ ਲਗਾ

ਲਿਆ ਜਿਸ ਤੇ ਡਾਕਟਰ ਜੀ ਦਾ ਅਖਬਾਰ "ਜਨਤਾ" ਛਪਣਾ ਸ਼ੁਰੂ ਹੋ ਗਿਆ। ਸ੍ਰੀਮਾਨ ਡਾਕਟਰ ਸਾਹਿਬ ਜਰਮਨੀ ਤੋਂ ਕਾਲਜ ਦੀ ਇਮਾਰਤ ਦਾ ਪਲੈਨ ਬਣਵਾ ਲਿਆਏ ਸਨ ਜੋ ਸ਼ੁਰੂ ਕੀਤਾ। ਇਹ ਸ. ਨਰੈਣ ਸਿੰਘ ਜੀ ਮੈਨੇਜਰ ਗੁਰਦੁਆਰਾ ਕਮੇਟੀ ਨਨਕਾਣਾ ਸਾਹਿਬ ਦੀ ਸਪੁਰਦਗੀ ਹੇਠ ਰਾਤ ਦਿਨ ਲਗ ਕੇ 22 ਮਾਰਚ 1937 ਤੋਂ ਸ਼ੁਰੂ ਹੋਇਆ, ਜਿਸ ਵਿਚ ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਵੱਡੀ ਦਿਲਚਸਪੀ ਲੈਂਦੇ ਸੀ, ਆਉਂਦੇ ਜਾਂਦੇ ਸਲਾਹ ਮਸ਼ਵਰਾ ਦੇਂਦੇ ਸੀ। ਅਤੇ ਰਾਤ ਦਿਨ ਬਿਲਡਿੰਗ ਦਾ ਕੰਮ ਚਲਦਾ ਸੀ ਕਿਉਂਕਿ 20 ਜੂਨ ਤੋਂ 10 ਜੁਲਾਈ ਦੀਆਂ ਕਲਾਸਾਂ ਚਾਲੂ ਕਰਨੀਆਂ ਸਨ। ਪਰ ਸ੍ਰੀਮਾਨ ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਨੇ ਆਉਣਾ ਜਾਣਾ ਛੱਡ ਦਿਤਾ। ਸਾਰੀ ਬਿਲਡਿੰਗ, ਕਾਲਜ ਦੀ ਲਬਾਰਟਰੀ ਅਤੇ ਫਰਨੀਚਰ ਆਦਿ ਹਰ ਤਰ੍ਹਾਂ ਨਾਲ ਤਿਆਰ ਹੋ ਗਿਆ ਅਤੇ ਸਿੱਖੀ ਵਿਚ ਡਾ ਸ੍ਰੀ ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਅਤੇ ਹੋਰਨਾਂ ਦੇ ਪ੍ਰਵੇਸ਼ ਲਈ ਇਕ ਵਫਦ ਪੰਜਾਬ ਤੋਂ 22 ਮਈ ਨੂੰ ਪੁੱਜ ਗਿਆ, ਜਿਸ ਵਿਚ ਮਾਸਟਰ ਸੁਜਾਨ ਸਿੰਘ ਜਨਰਲ ਸਕੱਤਰ, ਪ੍ਰਧਾਨ ਜਥੇਦਾਰ ਤੇਜਾ ਸਿੰਘ, ਗੁਰਦੁਆਰਾ ਕਮੇਟੀ ਨਨਕਾਣਾ ਸਾਹਿਬ, ਪ੍ਰੋ ਬਾਵਾ ਹਰਿਕ੍ਰਿਸ਼ਨ ਸਿੰਘ ਜੀ ਖਾਲਸਾ ਕਾਲਜ ਅੰਮ੍ਰਿਤਸਰ, ਪਿੰ੍ਰਸੀਪਲ ਕਸ਼ਮੀਰਾ ਸਿੰਘ ਅਤੇ ਸ. ਈਸ਼ਰ ਸਿੰਘ ਜੀ ਮਝੈਲ ਸਨ। ਪ੍ਰੰਤੂ ਇਸ ਵਫਦ ਦੇ ਪੁੱਜਣ ਤੋਂ ਕੁੱਝ ਦਿਨ ਪਹਿਲਾਂ ਹੀ ਸ੍ਰੀਮਾਨ ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਬੰਬਈ ਤੋਂ 60-70 ਮੀਲ ਦੂਰ ਸਮੁੰਦਰ ਵਿਚ ਜੰਜੀਰਾ ਨਾਮ ਦੇ ਟਾਪੂ ਤੇ ਜਾ ਚੁੱਕੇ ਸਨ। ਵਫਦ ਨੇ ਉਨ੍ਹਾਂ ਦੇ ਪਿਛੇ ਜਾਣ ਦਾ

ਫੈਸਲਾ ਕੀਤਾ ਤੇ ਬੰਬਈ ਤੋਂ ਸ. ਨਰੈਣ ਸਿੰਘ ਮੈਨੇਜਰ ਤੇ ਬੰਬਈ ਦੇ ਸ. ਗੁਰਦਿੱਤ ਸਿੰਘ ਸੇਠੀ ਨੂੰ ਨਾਲ ਲੈ ਕੇ ਸਟੀਮਰ ਵਿਚ ਬੈਠ ਕੇ ਸਾਰੇ ਸ੍ਰੀਮਾਨ ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਕੋਲ ਪੁੱਜ ਗਏ। ਡਾਕਟਰ ਸਾਹਿਬ ਅਚਨਚੇਤ ਵਫਦ ਨੂੰ ਵੇਖ ਕੇ ਹੈਰਾਨ ਹੋਏ। ਉਹ ਦਿਨ ਤੇ ਅਗਲਾ ਦਿਨ ਡਾਕਟਰ ਜੀ ਨਾਲ ਗੱਲਬਾਤ ਹੁੰਦੀ ਰਹੀ ਅਤੇ ਅਖੀਰ ਡਾਕਟਰ ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਨੇ ਹਿੰਦੂ ਲੀਡਰਾਂ ਦੇ ਸਿਰ ਭਾਂਡਾ ਭੰਨਦੇ ਹੋਏ ਕਿਹਾ ਕਿ "ਲੀਡਰਾਂ ਨੇ ਕਈ ਤਰ੍ਹਾਂ ਦੇ ਭਰੋਸੇ ਤੇ ਲਾਲਚ ਦੇ ਕੇ ਮੇਰੇ ਹੋਰ "ਅਛੂਤ" ਲੀਡਰਾਂ ਨੂੰ ਮੇਰੇ ਨਾਲੋਂ ਪਾੜ ਲਿਆ ਹੋਇਆ ਹੈ ਤੇ ਉਨ੍ਹਾਂ ਹਿੰਦੂ ਰਹਿਣਾ ਹੀ ਮੰਨ ਲਿਆ ਹੈ। ਇਸ ਲਈ ਮੈਂ ਮਜਬੂਰ ਹੋ ਗਿਆ ਹਾਂ।" ਸ੍ਰੀਮਾਨ ਜੀ ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਦਾ ਸਪਸ਼ਟ ਜੁਆਬ ਸੁਣ ਕੇ ਸਾਰਾ ਜੱਥਾ ਵਾਪਸ ਸਟੀਮਰ ਰਾਹੀਂ ਬੰਬਈ ਆ ਗਿਆ।

ਇਨ੍ਹਾਂ ਦਿਨਾਂ ਵਿਚ ਹੀ ਸ੍ਰੀ ਗਾਂਧੀ ਜੀ ਨੇ ਮਰਨ-ਵਰਤ ਧਾਰ ਕੇ ਸਰਕਾਰ ਉਤੇ ਇਹ ਦਬਾਉ ਪਾ ਦਿੱਤਾ ਸੀ ਕਿ ਉਹ "ਅਛੂਤ" ਜਾਤੀਆਂ ਨੂੰ ਪਛੜੀਆਂ ਹੋਈਆਂ ਹਿੰਦੂ ਸ਼੍ਰੇਣੀਆਂ ਕਰਾਰ ਦੇ ਕੇ ਉਨ੍ਹਾਂ ਵਾਸਤੇ ਵਿਸ਼ੇਸ਼ ਰਿਆਇਤਾਂ ਦਾ ਐਲਾਨ ਕਰੇ। ਉਸਦੇ ਮਨ ਅੰਦਰ ਇਹ ਭੈ ਸੀ ਕਿ ਅੱਠ ਕਰੋੜ "ਅਛੂਤ" ਸਿੱਖ ਬਣ ਜਾਂਦੇ ਹਨ ਤਾਂ ਦੇਸ ਅੰਦਰ ਇਕ ਹੋਰ ਵੱਡੀ ਘੱਟ-ਗਿਣਤੀ ਖੜ੍ਹੀ ਹੋ ਜਾਏਗੀ (ਇਕ ਤਾਂ ਮੁਸਲਮਾਨ ਸਨ ਹੀ) ਅਤੇ ਇਸ ਨਾਲ ਹਿੰਦੂ ਗਿਣਤੀ ਘਟ ਜਾਣ ਦਾ ਹਿੰਦੂਆਂ ਤੇ ਸਮੁੱਚੇ ਤੌਰ ਤੇ ਬਹੁਤ ਮੰਦਾ ਅਸਰ ਪਵੇਗਾ।

ਉਸ ਸਮੇਂ ਪੰਡਤ ਮਦਨ ਮੋਹਨ ਮਾਲਵੀਆ ਵਾਈਸਰਾਏ ਹਿੰਦ ਦੀ ਅਗਜ਼ੈਕਟਿਵ ਕੌਂਸਲ ਦੇ ਮੈਂਬਰ ਸੀ। ਉਨ੍ਹਾਂ ਦੇ ਜੋਰ ਦੇਣ ਤੇ ਸਰਕਾਰ ਵਲੋਂ "ਅਛੂਤਾਂ" ਨੂੰ ਹਿੰਦੂ ਪਛੜੀਆਂ ਸ਼੍ਰੇਣੀਆਂ ਹੋਣ ਨਾਤੇ ਵਿਸ਼ੇਸ਼ ਰਿਆਇਤਾਂ ਦਿੱਤੇ ਜਾਣ ਦਾ ਐਲਾਨ ਕੀਤਾ ਗਿਆ ਜਿਸ ਤੇ ਇੱਕੀ ਦਿਨ ਭੁੱਖੇ ਰਹਿਣ ਪਿਛੋਂ ਗਾਂਧੀ ਜੀ ਨੇ ਆਪਣਾ ਵਰਤ ਖਤਮ ਕੀਤਾ। ਗਾਂਧੀ ਜੀ ਦੇ ਵਰਤ ਤੇ ਅਛੂਤਾਂ ਬਾਰੇ ਸਰਕਾਰ ਵਲੋਂ ਜਾਰੀ ਹੋਏ ਐਲਾਨ ਦਾ ਹੀ ਪ੍ਰਭਾਵ ਸੀ ਜਿਸਨੇ "ਅਛੂਤ" ਲੀਡਰਾਂ ਦੇ ਤੇ ਉਨ੍ਹਾਂ ਰਾਹੀਂ "ਅਛੂਤ" ਜਨਤਾ ਨੂੰ ਸਿੱਖ ਧਰਮ ਵਿਚ ਬਦਲੀ ਨਾ ਕਰਨ ਦੀ ਪ੍ਰੇਰਨਾ ਦਿੱਤੀ ਕਿਉਂਕਿ ਉਨ੍ਹਾਂ ਪ੍ਰਤੀ ਐਲਾਨ ਹੋਈਆਂ ਰਿਆਇਤਾਂ ਦਾ ਲਾਭ ਉਹ ਹਿੰਦੂ ਰਹਿ ਕੇ ਹੀ ਲੈ ਸਕਦੇ ਸੀ, ਜਿਸ ਲਈ ਸਿਖ ਬਣਨ ਵਾਲੀ ਪਕੜ ਹੁਣ ਉਨ੍ਹਾਂ ਦੇ ਹਿਰਦੇ ਵਿਚ ਨਹੀਂ ਸੀ। ਇਹ ਸੀ ਕਾਰਨ ਵਫਦ ਨਾਲ ਜੰਜੀਰੇ ਅੰਦਰ ਸ੍ਰੀ ਮਾਨ ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਨਾਲ ਹੋਈ ਗੱਲ ਸਮੇਂ ਡਾਕਟਰ ਜੀ ਦੇ ਵਤੀਰੇ ਦਾ, ਜਿਸ ਨਾਲ ਹੀ ਸ੍ਰੀ ਮਾਨ ਡਾ ਅੰਬੇਡਕਰ ਜੀ ਨੇ ਕਾਲਜ ਚਲਾਉਣ ਦਾ ਵਤੀਰਾ ਵੀ ਬਦਲ ਦਿੱਤਾ।

Link to comment
Share on other sites

Why would they do that..? I visited Punjab and went to a pend where it was time for Sri Rehras Sahib ji, and 2 Sri Gurdwara Sahib jis which were not far from eachother were playing the phat at the same time with different speakers at different paces.. It was hard to comprehend the phat when it was on speakers like that, and that was because one was a Shudra one, and the other was from Jatts.. There is no ekta anyways.

Dont you believe in Sri Castes, Preeet ji? Lol.
Link to comment
Share on other sites

I'm hoping the ridiculousness of caste racism dies at our new Sikh generation

That attitude will inadvertently help it fester brother.

The people who perpetuate it are in power and perpetuate it through all media: songs, books, films and/or covertly around the dinner table. So it's a form of indoctrination that takes place from young. It's so insidiously embedded in our society that people will have a hard time escaping it. Which shouldn't shock, because when someone's own parents are pumping it into their heads from birth, it isn't too much of a shock that many people succumb (only the very headstrong minority would be willing and capable to see the truth through it).

It's not going anywhere without a good fight. People have to be ready to fight it and root it out. This will take consistent effort over generations. You'd be surprised how many prominent parchaariks, and other people in powerful positions of our society are covertly tribally casteist. Even some leaders of sampardayas.

This is a long battle, not unlike getting our lot to face up to and deal with grooming. But this will be even more challenging as so many people have a vested interested in maintaining our current caste based society (including the SGPC and Akali Dal). Even the Brit political machine like things how they are because they know they can easily manipulate a certain section of our community with a few flattering words, or visits to the Gurdwara and can count on the sycophancy. This is the main tact they used to control our society after annexation by the way.

A caste ridden society is THE norm amongst Sikhs today. Whether people have the realness to face up to this or not. Changing this won't be a walk in the park. Casteists have proven themselves to be devious and adaptive (i.e. changing tact from previously defending 'caste' into arguments about defending some sort of 'tribal' or 'racial' identity, when they've been beaten down with Sikhi vichaar.

And I tell you one other BIG thing. The place where we will strike victory first in this battle will be in the diaspora - not Panjab. We might not be able to do much back home, but at least deal with it in your immediate vicinity/families as best you can.

Link to comment
Share on other sites

As I stated in my posts before that Baba Nand Singh said Tara Sin along with Gandhi will lead Sikhs to slavery. Happening right now. Dr Ambedkar was a Genius far ahead of his time not like this fuddu spineless, illiterate Akali leaders of before and now. Always looking to get a bone from their masters like Gandhi, Nehru and now Modi. Gandhi was petrified of Ambedkar of a special electorate proposal to British for SC-ST. Gandhi went on a fast to derail the entire process which would have given heavy representation to SC-ST in politics , since Muslims already had a special electorate it was going to happen. Also Ambedkar was burnt by Gandhi a few times due to his cunningness. His conversion would have a major long lasting impact. Just in Maharashtra Dalit Buddhist movement there are 5.83 million Buddhist.

Link to comment
Share on other sites

It is possible to have ekta while keeping your tribal identity. Before genders were split up too, and now all genders have equal status in Sikhi. In the same way it is possible to keep your identity while becoming Sikh since Sikhi teaches that all castes are equal.

Difference is that you cant control your gender race skin colour etc, naturally born with those. Caste however is a human construct that should not exist at all, even if there somehow ekta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


  • advertisement_alt
  • advertisement_alt
  • advertisement_alt


  • Topics

  • Posts

    • was researching this and came back to this thread. Also found an older thread:    
    • Net pay after taxes. If you don't agree, think about this: If you were a trader and started off in China with silk that cost 100 rupees and came to India, and you had to pay total 800 rupees taxes at every small kingdom along the way, and then sold your goods for 1000 rupees, you'd have 100 rupees left, right? If your daswandh is on the gross, that's 100 rupees, meaning you have nothing left. Obviously, you owe only 10% of 100, not 10% of 1000. No, it's 10% before bills and other expenses. These expenses are not your expenses to earn money. They are consumption. If you are a business owner, you take out all expenses, including rent, shop electricity, cost of goods sold, advertising, and government taxes. Whatever is left is your profit and you owe 10% of that.  If you are an employee, you are also entitled to deduct the cost of earning money. That would be government taxes. Everything else is consumption.    
    • No, bro, it's simply not true that no one talks about Simran. Where did you hear that? Swingdon? The entire Sikh world talks about doing Simran, whether it's Maskeen ji, Giani Pinderpal Singh, Giani Kulwant Singh Jawaddi, or Sants. So what are you talking about? Agreed. Agreed. Well, if every bani were exactly the same, then why would Guru ji even write anything after writing Japji Sahib? We should all enjoy all the banis. No, Gurbani tells you to do Simran, but it's not just "the manual". Gurbani itself also has cleansing powers. I'm not saying not to do Simran. Do it. But Gurbani is not merely "the manual". Reading and singing Gurbani is spiritually helpful: ਪ੍ਰਭ ਬਾਣੀ ਸਬਦੁ ਸੁਭਾਖਿਆ ॥  ਗਾਵਹੁ ਸੁਣਹੁ ਪੜਹੁ ਨਿਤ ਭਾਈ ਗੁਰ ਪੂਰੈ ਤੂ ਰਾਖਿਆ ॥ ਰਹਾਉ ॥ The Lord's Bani and the words are the best utterances. Ever sing hear and recite them, O brother and the Perfect Guru shall save thee. Pause. p611 Here Guru ji shows the importance of both Bani and Naam: ਆਇਓ ਸੁਨਨ ਪੜਨ ਕਉ ਬਾਣੀ ॥ ਨਾਮੁ ਵਿਸਾਰਿ ਲਗਹਿ ਅਨ ਲਾਲਚਿ ਬਿਰਥਾ ਜਨਮੁ ਪਰਾਣੀ ॥੧॥ ਰਹਾਉ ॥ The mortal has come to hear and utter Bani. Forgetting the Name thou attached thyself to other desires. Vain is thy life, O mortal. Pause. p1219 Are there any house manuals that say to read and sing the house manual?
    • All of these are suppositions, bro. Linguists know that, generally, all the social classes of a physical area speak the same language, though some classes may use more advanced vocabulary. I'm talking about the syntax. That is, unless the King is an invader, which Porus was not. When you say Punjabi wasn't very evolved, what do you mean? The syntax must have been roughly the same. As for vocabulary, do you really think Punjabis at the time did nothing more than grunt to express their thoughts? That they had no shades of meaning? Such as hot/cold, red/yellow/blue, angry/sweet/loving/sad, etc? Why must we always have an inferiority complex?
    • I still think about that incident now and then, just haven't heard any developments regarding what happened, just like so many other things that have happened in Panjab!
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use